روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
آب دوغ خیاری های خانگی! :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 184876
1399/04/19

آب دوغ خیاری های خانگی!

زینب دانشور/ از زمانی که جعبه جادو وارد ایران شد و خانواده ها توانستند جایگزینی برای رادیو پیدا کنند، سریال یکی از گزینه های محبوب مردم شد تا جایی که دهه 50 سریال خانه به دوش که میان مردم به نام مراد برقی معروف بود، هنگام پخش خیابان ها را خلوت می کرد. این محبوبیت بعد از انقلاب نه تنها با مردم ماند بلکه با رشد چشمگیر در تولید سریال آن هم تنها در دو شبکه، بیننده ها را بیشتر مجذوب کرد. یک هفته انتظار برای دیدن یک ساعت از سریال محبوب در روز و ساعت مخصوص خود، گواه موفقیت مجموعه های تلوزیونی بود؛ سریال هایی از قبیل آینه، همسران، هزار دستان، آرایشگاه زیبا، باغ گیلاس، سربداران، کوچک جنگلی، امام علی (ع)، یوسف پیامبر، روزگار قریب، و ... .در اوایل دهه 70 با قانونی شدن استفاده از دستگاه ویدئوی خانگی و راه اندازی ویدئوکلوپ ها فرصت انتخاب برای مخاطبان بیشتر شد و آن ها توانستند به جز تلویزیون و سینما گزینه دیگری را انتخاب کنند. در دهه 80 محدودیت های مالی تلویزیون و رویکرد محافظه کارانه و خط کشی شده این رسانه، اجازه پرداختن به برخی مضامین و ایده ها را به کارگردانان نداد، همچنین با گسترده شدن شبکه های جعبه جادو، ذائقه و سلیقه مخاطب نیز تغییر کرد و توقع و انتظار مخاطب با آمدن نسل جدید عوض شد بنابراین سریال ها دیگر جوابگو نبود و صد البته که غیر واقعی بودن سریال ها و محتواهای تکراری و کلیشه ای، مردم را از تلوزیون دور کرد و به کسادی بازار سریال سازان دامن زد. ده سال پیش با آمدن سریال خارجی و موفق فرار از زندان و lost و اقبال بیننده های ایرانی به این نوع سریال ها، برخی کارگردانان به فکر افتادند مجموعه هایی برای نمایش در شبکه خانگی بسازند. در ابتدا کسی چندان شبکه نمایش خانگی را جدی نمی ‌گرفت، به نظر می ‌آمد آن دسته از سریال ‌های ایرانی جدید در این شبکه توزیع می ‌شوند که از لحاظ کیفی به شبکه ‌های تلویزیونی راه پیدا نکرده‌ اند اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که رقیب بسیار سرسختی برای تلویزیون پیدا شده که نه ممیزی ‌ها و سخت‌ گیری ‌های مرسوم محتوایی در تلویزیون را دارد و نه انحصار آن را در زمینه تولید و ساخت. به‌ تدریج پای ستاره ‌هایی که تا آن روز امکان یا تمایل حضور در تلویزیون را نداشتند به شبکه نمایش خانگی باز شد. تهیه‌ کنندگان و سرمایه‌ گذاران سینما نیز کم‌ کم متوجه پتانسیل بالای این سیستم نوپا شدند و ساخت تولیدات منحصر به این شبکه رونق فراوانی گرفت.اما آن چه حقیقتاً نقطه عطفی در این صنعت به‌ حساب می‌ آید ظهور VOD ها یا سرویس‌ های پخش آنلاین فیلم است، پخش و تماشا و دانلود سریال‌ های جدید پخش خانگی آسان تر و سریع ‌تر شد، بسیاری از مخاطبان برای تماشای جدیدترین آثار شبکه خانگی از سر زدن هفتگی به سوپرمارکت ‌ها و خرید سی‌ دی‌ قسمت‌های جدید سریال ‌ها بی ‌نیاز شدند و این‌ گونه بود که شبکه نمایش شبکه خانگی به یک صنعت میلیاردی و دارای مخاطب میلیونی تبدیل شد.در ادامه به سریال‌های شبکه نمایش خانگی از ابتدا تا کنون پرداختیم.

فضانوردان؛ 1385
درباره اولین سریال پخش ‌شده در شبکه نمایش خانگی اختلاف ‌نظر وجود دارد اما به نظر می ‌رسد سریال طنز آیتمی فضانوردان به کارگردانی پیمان قاسم‌ خانی و سیامک انصاری اولین سریالی باشد که به ‌جای پخش از تلویزیون در قالب سی‌ دی سر از سوپرمارکت ‌ها درآورد. این سریال یک مجموعه طنز چند آیتمی بود که همزمان با جام جهانی 2006 ساخته شد محصول مشترک انصاری و قاسم خانی به موفقیت عجیب و غریبی دست پیدا نکرد اما از آن جایی که کل قضیه آیتمی بود و قرار نبود دنباله خاصی داشته باشد، در همان چند سری و فضای جام جهانی کار خودش را کرد و خیلی شیک و مجلسی و بی حاشیه تمام شد و سند «اولین» را به نام خودش زد.

قلب یخی؛ 1389
کارگردان فصل اول و دوم سریال قلب یخی محمد حسین لطیفی و فصل سوم نیز سامان مقدم است. این مجموعه که نخستین سریال شبکه نمایش خانگی لقب گرفت پس از فصل یک و دو‌ در دعوایی مالی بین بازیگران، کارگردان‌، نویسندگان و‌ تهیه کننده دست آخر تهیه کننده انتخاب کرد داستان فصل یک و دو را بی پایان بندی رها کند و در فصل سوم داستان مجزای دیگری را پی‌گیرد.
در ابتدای فصل سوم بازیگری از قول تهیه کننده وعده داد در فرصتی مناسب تکلیف دو‌ فصل قبل مشخص و پایان آن را به سرانجام برسانند وعده‌ ای که محقق نشد یکی از دلایل شکست فروش فصل سوم و‌بی اقبالی به آن همین عدم اعتماد به پایان داستان بود.
قلب یخی پس از ارائه در بازار با موجی از کپی غیر قانونی مواجه شد به گونه ‌ای که کارگردان آن خبر از ورشکسته شدن تهیه‌کننده مجموعه داد.

قهوه تلخ؛ 1389 تا 1391
پس از تجربه ساخت سریال‌ های موفقی چون پاورچین، نقطه‌ چین، شب ‌های برره، باغ مظفر و مرد هزار چهره ترجیح داده شد سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی توزیع شود. گفته‌ می ‌شود اختلاف ‌نظر با مدیران وقت تلویزیون نیز در این تصمیم مؤثر بوده است. سریال قهوه تلخ آیتم طنزی تاریخی بود که تا نیمه‌ های راه خوب و جذاب پیش می ‌رفت و همه رکوردها را پشت سر گذاشت تا این که از میانه ‌های راه از لحاظ مضمونی به تکرار افتاد و پخش قسمت ‌های تازه و اهدای جوایز تبلیغاتی ‌اش با تأخیر مواجه شد. مشکلات مدیری با برادران آقاگلیان (تهیه ‌کنندگان ثابت کارهای مدیری) و قهر بازیگران و عدم توانایی نویسندگان در جمع ‌کردن سر و ته قصه با آن ‌همه شخصیت متنوع باعث افت مجموعه شد و در نهایت سریال با پخش قسمت 102 ناتمام ماند. با این ‌وجود سریال قهوه تلخ در مجموع موفق و پر فروش از کار درآمد و جایگاه شبکه نمایش خانگی را به ‌عنوان رقیبی قدرتمند و نوظهور برای تلویزیون مستحکم کرد.

قلب یخی؛ 1389 تا 1393
سریال قلب یخی به کارگردانی محمد حسین لطیفی (فصل اول و دوم)، سامان مقدم (فصل سوم) نخستین سریال در ژانر درام در شبکه نمایش خانگی است. پخش این مجموعه حدود 4 سال طول کشید و فصل اول و دوم آن مخاطبان زیادی نیز پیدا کرد اما مانند سریال قهوه تلخ پس از مدتی دچار حواشی و اختلاف شد. پس از فصل یک و دو‌ درگیری‌ های مالی میان عوامل سریال بالا گرفت و در نهایت تهیه ‌کننده ترجیح داد داستان فصل یک و دو را بدون پایان‌بندی رها کند و در فصل سوم داستانی کاملاً جداگانه را در پیش بگیرد. در عین حال سازندگان سریال در ابتدای فصل سوم وعده دادند در فرصتی مناسب تکلیف پایان ‌بندی قصه دو‌ فصل قبل مشخص شود که این وعده برآورده نشد و در نهایت فصل سوم به دلایل متعددی از جمله تغییرات زیاد قصه و عوامل و بی ‌اعتمادی تماشاگران به ‌پایان ‌بندی سریال از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت و شکست خورد.

ساخت ایران؛ 1390 (فصل اول)، ۱۳۹۵–۱۳۹۶ (فصل دوم)
سریال «ساخت ایران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و برزو نیک ‌نژاد سریالی در ژانر طنز اجتماعی است که به خاطر تیم بازیگری پرستاره و استفاده از لوکیشن‌ ها و بازیگرهای خارج از ایران در زمان پخشش بسیار مورد توجه قرار گرفت. فصل دوم 5 سال بعد از فصل اول ساخته شد اما نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند. ساخت ایران هم درگیر حواشی مختلفی بود، از کنار کشیدن الوند تا ماجرای بازیگر لبنانی و شایعات پیرامون پناهندگی بهداد اما حداقل ساخت و توزیع این سریال، آبرومندانه در زمان مقرر تمام شد.

گنج مظفر؛ 1390
گنج مظفر ادامه پخش نشده و ناکام باغ مظفر بود که سال 86 ساخته شد. داستان قل مراد و حیف نون و نوادگان و خاندان مظفر زرگنده که در باغ مظفر به دنبال ارث پادشاهی شان می گردند و در نهایت سر از تهران درمی آورند.
گنج مظفر سال 86 ساخته شد و قرار بود از شبکه سه پخش شود که به دلیل اختلافات مالی با شبکه روی آنتن نرفت و همان زمان هم زمزمه پخش خانگی اش پیچید ولی به دلیل مشکلات توزیع در آن زمان، نتوانست نخستین مجموعه شبکه نمایش خانگی باشد اما سرانجام بعد از چهار سال منتشر شد.

شام ایرانی؛ 1390
سریال «شام ایرانی» که با الگوبرداری از برنامه پرطرفدار «بفرمایید شام» یک شبکه ماهواره ‌ای ساخته شده بود به کارگردانی بیژن بیرنگ، محمد شایسته و سروش صحت سعی داشت که با استفاده از همان الگو در میان تماشاگران موفق شود. در شام آخر برخلاف بفرمایید شام که شرکت‌ کنندگان افراد عادی بودند در هر قسمت یک ستاره سینما و موسیقی و ورزش میزبان سه ستاره دیگر بود. سریال 8 فصل ادامه پیدا کرد اما به دلیل ممیزی زیاد و افتادن به دام تکرار چندان موفق از کار درنیامد.

رالی ایرانی؛ 1391
رالی ایرانی به کارگردانی آرش معیریان و سعید ابوطالب یک مستند - مسابقه بین سه گروه از هنرمندان در طبیعت بود که با هم رقابتی را آغاز می کنند. مسابقه ای که در آن باید مسیری را طی کنند و ماجراهایی برای هر کدام از گروه ها اتفاق می افتد که کلیت آن پیش بینی شده و طراحی شده است اما جزییاتش از رویدادهای واقعی است. در نهایت چون سرمایه گذار علاقه ای به ادامه آن نداشت این مستند نیز به پایان رسید.

ویلای من؛ 1392
همان تیم همیشگی مهران مدیری منتها کمی جمع و جورتر؛ بدون حضور برادران آقاگلیان. یک سریال طنز که نه در حد و اندازه اسم مدیری ظاهر شد و نه مخاطب چندانی پیدا کرد. داستان قابل حدس یک پیرمرد پولدار که چند نفر جاه طلب می خواهند اموالش را صاحب شوند و در کار هم می گذارند. این سریال نیز خیلی نرم و آهسته با یک پایان بندی کاملا قابل پیش بینی در 20 مجموعه توزیع و تمام شد و مهم ترین دستاوردش، اهدای کامل جایزه هایش - برخلاف قهوه تلخ - بود.

عقاید یک آکتور سینما؛ 1392
منیژه حکمت با مجموعه عقاید یک آکتور سینما همه آن چه مخاطب می خواست درباره بازیگران سینما بداند ولی جرأت پرسیدنش را نداشت بازگو کرد. در این مجموعه بازیگران سینما روبه روی هم قرار گرفتند اما این بار نه در یک فیلم؛ در زندگی واقعی شان. شاید سئوال ها و خود مصاحبه چیز جدیدی نداشت اما بیشتر قسمت ها، فضا و لوکیشن هیجان انگیزی داشت.
شاهگوش؛ 1392
جذابیت شبکه نمایش خانگی به سراغ کارگردان سریال امام ‌علی و مختارنامه نیز رفت. شاهگوش یک سریال کمدی اجتماعی به کارگردانی داود میرباقری است که در سال ۱۳۹2 از شبکه نمایش خانگی پخش شد و با وجود این که در مقایسه با آثار دیگر میرباقری در قصه و شخصیت ‌پردازی دچار ضعف ‌هایی بود با استقبال تماشاگران رو به رو شد.حواشی حضور تنابنده با آن گریم مشابه یک خواننده و کلی ستاره ریز و درشت آن قدر سر و صدا کرد که فروش قسمت های اولیه شاهگوش را تضمین کند اما پس از افتی محسوس، به پایان رسید.

شوخی با ستارگان؛ 1392
امیر حسین قهرایی که آقای دوربین مخفی ایران است و قبل از این بارها برای شبکه هفت سیما و ... دوربین مخفی ساخته، این بار سراغ ستارگان و هنرمندان رفت. ایجاد موقعیت هایی که در آن خود واقعی هنرمندان و ستاره ها را فارغ از شعارهای همیشگی که پشت میکروفن می دهند، نشان می داد، اتفاق جالبی در این مجموعه بود. این که اگر در یک موقعیت خطرناک مثل دزدی مسلحانه قرار بگیرند چقدر به دیگران اهمیت می دهند یا در برابر یک کارگردان غرب زده چه می کنند.این مجموعه نیز به خاطر نوع شوخی هایی که داشت، صدای اعتراض بعضی از مردم را بلند کرد اما در نهایت به طور کامل توزیع و بخش هایی از آن از شبکه نسیم هم پخش شد.

شوخی کردم...!؛ 1393
یک مجموعه طنز آیتمی که با آن عکس طویلش از همه بازیگران طنز مطرح این سال ها (67 بازیگر) به نظر می آمد اوج کار مدیری در شبکه نمایش خانگی باشد. مجموعه هایی که هر بار یک موضوع اجتماعی مثل اعتیاد، اقتصاد، مد و ... محور آن بود. آیتم های این مجموعه در برنامه های مختلف تلویزیونی، اتاق عمل، بازپرسی و ... می گذرند.علاوه بر فرم تکراری آیتم ها (شوخی با برنامه های ورزشی و سینمایی و شوخی با پزشکان و خانواده ها و شاعران) که پیش تر مدیری همه شان را در طنزهای آیتمی دهه هفتاد و مرد هزار چهره و ... تکرار کرده بود، به لحاظ محتوایی هم هیچ خلاقیتی نداشت. به هر حال به خاطر اسم و رسم بازیگران تا حدی فروخت اما دل منتقدان را به دست نیاورد.

ابله؛ 1393
سریال «ابله» اولین تجربه کمال تبریزی در شبکه نمایش خانگی تبدیل به اثری ضعیف در کارنامه او شد. این سریال بر خلاف گزینه ‌های زیادی که برای موفقیت داشت، از جمله حضور چهره های معروف تلویزیونی و شبکه خانگی دومین شکست این شبکه انحصاری به شمار رفت. در این سریال محسن تنابنده در نقش یک پیرزن با طراحی گریمی متفاوت حاضر شده بود و تبلیغ های صورت گرفته و حدس و گمان ها قبل از پخش به گونه‌ ای بود که مخاطب فکر می‌ کرد با زوایای جدیدی از بازی تنابنده در این سریال مواجه خواهد شد که این اتفاق نیفتاد. با این که علیرضا طالب زاده نگارش ابله را بر عهده داشت، نتوانست رضایت مخاطبانش را جلب کند و عدم موفقیت کار باعث شد از سمت تهیه کننده پخش آن متوقف شود.

عشق تعطیل نیست؛ 1393
«عشق تعطیل نیست» به کارگردانی بیژن بیرنگ که تنها پنج قسمت از آن به بازار عرضه شد، در میانه راه تولید با مشکل عدم سرمایه کافی مواجه شد و تهیه کننده تصمیم گرفت تا از ادامه سریالی که محمد رضا گلزار و مهناز افشار نقش‌ های اصلی ‌اش را ایفا می ‌کردند، انصراف دهد.حدود یک ماه قبل از شروع توزیع اولین سریال ترسناک ایرانی در شبکه خانگی، بیلبوردها و پوسترهایش در مترو و خیابان ‌ها جلب توجه می‌کرد و نوید یک سریال موفق در ژانر وحشت را می ‌داد، اما بعد از حدود ۵ قسمت از سریال آن چه تصور می‌شد به باد فراموشی سپرده شد و سریال در حد و اندازه و قامت یک سریال ترسناک ظاهر نشد! شاید باید به تفصیل به ریز اتفاق‌ های نا مطلوب این پروژه پرداخت، اما در همین حد که مدت زمانی نزدیک به ۵ سال برای سریالی با چهار نویسنده و بازیگران نقش اصلی که اسمشان از تیتراژ حذف شده و همچنین تغییر فیلم‌ نامه‌ همه آن چیزهایی است که در عدم موفقیت این سریال تاثیر داشت.

شهرزاد؛ ۱۳۹۴ (فصل اول)، ۱۳۹۶ (فصل دوم)
سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی پرفروش ‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی به‌ حساب می‌ آید. یکی از مهم ‌‌ترین دلایل این استقبال، بازیگران سریال شهرزاد بودند که همه از ستاره‌ های سینمای ایران به‌ حساب می ‌آمدند و داستان سریال شهرزاد در دهه ۱۳۳۰ شمسی می ‌گذرد و روایتی عاشقانه در بستری تاریخی است.«شهرزاد» با دو سرمایه ‌گذار که حالا هر دو متهم به فساد اقتصادی هستند هم بر شبکه نمایش خانگی تاثیر گذاشت و هم بر سینما.

دندون طلا؛ 1394
تجربه نسبتاً موفق سریال «شاهگوش» داود میرباقری را مجاب کرد تا دست به تجربه ‌ای تازه بزند. سریال «دندون طلا» این بار با فیلم ‌نامه ‌ای از خود او جلوی دوربین رفت و موفقیتی بزرگ را با خود به ارمغان آورد، چه در میان منتقدان و چه تماشاگران. سریالی در ژانر درام خانوادگی.

عاشقانه؛ 1395
«عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی در ۱۶ قسمت وارد بازار شبکه نمایش خانگی شد و توانست مخاطبانی را جذب کند اما در نهایت پایان سریال با حاشیه همراه بود. این سریال اما از همان قسمت ‌های ابتدایی با حاشیه همراه بود. از اختلاف تهیه‌ کننده اول سریال مهدی گلستانه با سرمایه‌ گذار سریال تا انتقادات پرشمار مخاطبان به محتوای سطحی سریال و گاف‌های پرشمارش. انتقاداتی که در چند مرحله منوچهر هادی را به واکنش واداشت و در نهایت به منتفی شدن ساخت فصل دوم و پایان‌بندی سطحی فصل اول منجر شد.

ممنوعه؛ 1397
سریال ممنوعه یک درام اجتماعی عاشقانه به کارگردانی امیر پورکیان است که در زمان پخش خود جنجالی شد. سریال مانند نامش دست روی موضوعات اجتماعی حساسیت ‌برانگیزی گذاشته بود و با پخش چند قسمت حواشی زیادی‌ پیرامونش به راه افتاد که در افزایش فروش آن تأثیر زیادی گذاشت.
نهنگ آبی؛ 1397
افزایش استقبال مردم از شبکه نمایش خانگی ورود سینماگران سرشناس را به این حوزه به دنبال داشت. سریال «نهنگ آبی» توسط سعید ملکان تهیه ‌کننده شناخته‌ شده سینمای ایران و کارگردانی فریدون جیرانی تهیه شد. لیلا حاتمی نیز ابتدا جزو بازیگران فیلم بود اما به دلیل انتقاد به شخصیت آناهیتا، طی توافقی با نویسنده و تهیه‌کننده از سریال انصراف داد.

رقص روی شیشه؛1397
رقص روی شیشه سریال دیگری است که بازیگران نقش اصلی سریال به یکباره و به خاطر عدم پرداخت حقوق و مزایایشان پروژه را ترک کرده و دیگر حاضر به ادامه همکاری نشدند! سریال که تجربه اول کارگردان آن مهدی گلستانه در شبکه نمایش خانگی بود و با سوپراستارهای سینما و تلویزیون استارت خورده بود و این نوید را به مردم می ‌داد با سریالی متفاوت رو به رو هستند اما بعد از توزیع اولین قسمت سریال، بهرام رادان از ادامه همکاری انصراف داده و نویسندگان عدم حضورش را در روایت قصه به گونه‌ ای توجیه کردند.

هیولا؛ 1398
«هیولا» به کارگردانی مهران مدیری سریال طنزی در شبکه نمایش خانگی است که پس از مدت ‌ها دو چهره محبوب کمدی تلویزیونی، مهران مدیری و پیمان قاسم‌ خانی را کنار هم قرار داد. سریالی با موضوع فساد و رانت‌ خواری که در شرایط روز جامعه ایران بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و از پربیننده‌ ترین سریال ‌های شبکه نمایش خانگی شد اما در نهایت هم این سریال به سرنوشت بیشتر سریال های شبکه خانگی سر و ته آن معلوم نشد و آب بندی شده مخاطب را هاج و واج رو به روی تلویزیون نشاند .

مانکن؛ 1398
مانکن یک ملودرام اجتماعی به کارگردانی حسین سهیلی ‌زاده است که به نابرابری اقتصادی طبقه‌ های مختلف جامعه و تقابل افراد توانمند نسبت به طبقات کم‌ درآمد جامعه می ‌پردازد. این سریال عنوان پربیننده ‌ترین سریال نمایش خانگی در فیلیمو را به خود اختصاص داد.
کرگدن؛ 1398
کرگدن یک سریال اکشن اجتماعی به کارگردانی کیارش اسدی ‌زاده سریالی پرماجرا و خوش ‌ساخت و تجربه‌ ای تازه در ژانر ماجراجویانه در تاریخ شبکه نمایش خانگی کشور به‌ حساب می ‌آید و توانست مخاطبان پروپاقرصی دست ‌و پا کند.

خواب ‌زده؛ 1398
سیروس مقدم با کوله ‌باری از تجربه سریال‌ سازی در تلویزیون این بار به سراغ شبکه نمایش خانگی رفت و سریال «خواب ‌زده» را جلوی دوربین برد. این سریال عاشقانه که در ژانر وحشت و ماورایی ساخته شده بود چندان معروف نشد.

دل؛ 1398
«دل» به کارگردانی منوچهر هادی، سریالی عاشقانه در ژانر ملودرام اجتماعی با حضور چند ستاره سینمای ایران است و بینندگان خاصی برای خود دست و پا کرد. در این میان انتقاداتی که به این سریال شکل می گیرد بابت بازی‌هایی مصنوعی و همین طور دیالوگ‌ های بی ‌مزه و کلیشه‌ ای آن است . دومین نکته در مورد این سریال، پیروی کردن عوامل سازنده آن از قواعد انبوه سریال ‌های بی‌ کیفیت ترکی است؛ پر از عشق ‌های ناکام و افرادی که تقلا می‌ کنند تا به عشقشان برسند.

هم ‌گناه؛ 1398
پای مصطفی کیایی به شبکه نمایش خانگی نیز باز شد. سریال «هم‌ گناه» در ژانر خانوادگی - اجتماعی با تیم بازیگران پر ستاره و اعتباری که کیایی در سال ‌های اخیر کسب کرده از پر بیننده ‌ترین سریال ‌ها شد.

آقازاده؛ 1399
حامد عنقا و بهرنگ توفیقی که تا امروز برای تلویزیون سریال‌ های مختلفی را ساخته ‌اند، مجموعه جدید «آقا زاده» را به نمایش خانگی آوردند. «آقا زاده» سریالی چالش برانگیز و هم اکنون در حال پخش است عنقا که پیش از این حضور در شبکه نمایش خانگی را با نویسندگی فصل اول و دوم سریال «قلب یخی» تجربه کرده‌ است، اعلام کرد «آقا زاده» حال و هوایی همچون «قلب یخی» خواهد داشت. در این میان جنجالی‌ترین خبر در ارتباط با «آقا زاده» حضور «کیوانچ تاتلیتوغ» بازیگر مشهور ترکیه ‌ای است، بازیگری که با حضورش در سریال می‌ تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

قورباغه
بازار داغ شبکه نمایش خانگی، هومن سیدی را نیز مجاب کرد تا سریالی برای عرضه در این حوزه تولید و کارگردانی کند. سریالی با نام «قورباغه» که گفته شده داستانی عجیب و بی ‌بدیل دارد و با پروداکشن بسیار ویژه تولید و مانند سایر کار‌های سیدی، دنیای جدیدی را پیش چشم مخاطب ترسیم می کند. مهم ‌ترین برگ ‌برنده این سریال را باید نوید محمد زاده دانست. او با حضور در «قورباغه» اولین تجربه‌ اش در شبکه نمایش خانگی و چهارمین همکاری ‌اش با هومن سیدی را رقم زده‌ است. قرار بر توزیع این سریال در بهار ۹۹ بود اما هنوز خبری از پخش آن نیست.

فصل مشترک سریال های شبکه نمایش خانگی
یکی از اشتراکات این گونه سریال ها حواشی و معضلاتی است که در روند ساخت این گونه آثار گریبانگیر سریال می شود و یا به رها شدن سریال منجر می شود یا کاهش کیفیت.در همه جای دنیا تولید فیلم ‌ها و سریال‌ ها قاعده و قانون مشخصی دارند و از اصولی پیروی می ‌کنند، اما در شبکه نمایش خانگی ایران این قوانین دیده نمی ‌شود و مشکلاتی اعم از نبود ممیزی لازم، اختلاف با بازیگران، جدایی کارگردان از ادامه سریال، اعمال سلیقه ‌های شخصی و ‌‌‌‌... موجب شکست پروژه می شوند.اما نکته حائز اهمیت حقوق مصرف کننده‌ هایی است که به طور هفتگی هزینه ‌هایی بابت تماشای این سریال‌ ها از سبد مصرفی ‌شان خرج می ‌شود و در پایان هم در بیشتر موارد هیچ به هیچ! این سریال‌ ها که به نظر می ‎رسد محلی برای خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب سازندگان شده‌ اند؛ سریال ‌هایی هستند که خیلی راحت بدون آن که به وقت و سرمایه هدر رفته مخاطبان توجه کنند، ناتمام می ‌مانند یا پایان دم دستی برایشان رقم زده می ‌شود. در واقع بی‌ توجهی به سلیقه، وقت و هزینه ‌ای که مخاطبان برای تماشای سریال ‌هایی از این دست انجام می ‌دهند و در نهایت اما با طبلی تو خالی رو به رو می ‌شوند اتفاق ناخوشایند این روزهای شبکه نمایش خانگی ماست که اعتماد مردم را به محصولات این شبکه روز به روز از بین می‌ برد و مهم ‌تر این که جیب مردم را در این شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب خالی می‌ کنند.شاید ساده ‌ترین راهکار همان چیزی باشد که در دنیا مرسوم است پخش هر سریال تا زمان پایان فیلمبرداری آن به تعویق ‌افتد. این گونه هم مخاطب از همان ابتدا می ‌داند اگر یک سریال را تهیه کند حتما پایانی خواهد داشت و وقت و سرمایه ‌اش به هدر نمی ‌رود و هم سازندگان سریال درگیر کمبود زمان نمی ‌شوند و با دقت و حساسیت بیشتری برای سریال ‌ها انرژی می‌ گذارند. و این اتفاقی است که در دنیا رخ می‌ دهد. مثلا سریال پر طرفدار «بازی تاج و تخت» تا زمانی که ساخت شش قسمت فصل آخر آن تمام نشد وارد پروسه پخش و توزیع نشد، چرا که برای مخاطبینی که وقت می ‌گذارند و منتظر تماشای سریال هستند ارزش قائل است، مسئله ‌ای که در شبکه نمایش خانگی تا به امروز شاهد آن نبوده ‌ایم.شاید اگر در هنگام ساخت سریال، فیلمنامه کامل آن مورد بررسی قرار بگیرد و سپس پروسه ساخت شروع شود و یا اگر صدور مجوز نمایش منوط به پایان فیلمبرداری یک فصل باشد، کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، یا به قول سعید رجبی فروتن کارشناس این حوزه، از کاربلدان حوزه سینما در ساخت سریال ها استفاده کنیم نه آن که تنها به دلیل آوردن سرمایه هر کسی در جایگاه تهیه کنندگی قرار بگیرد.
البته وی نقش بازیگران را هم در مشکلات شبکه نمایش خانگی بی ‌تاثیر نمی‌ داند و معتقد است که باید بازیگران هم در چارچوب مشخصی فعالیت کنند.



/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.