روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
بنجل های ته انبار مانده انتظار بلک فرایدی وطنی را می کشند :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 197185
1399/09/04

بنجل های ته انبار مانده انتظار بلک فرایدی وطنی را می کشند

زینب دانشور/ شمارش معکوس استوری های اینستاگرامی برای فرا رسیدن یک حراجی باورنکردنی وسوسه‌ات می کند که به کالاهای چوب حراج خورده نگاهی بیندازی. باورت نمی شود کیف و کفش این برند معروف 70 درصد تخفیف بخورد و با این قیمت به فروش برسد. در کپشن زیر عکس نوشته شده: آغاز حراج همین جمعه در بلک فرایدی 2020.
«انواع شلوار لی 99 هزار تومان به جای 399 هزار تومان فقط در جمعه این هفته!»، «ست چرم کیف و کفش اصل را با قیمتی باورنکردنی از ما بخرید؛ وعده ما بلک فرایدی امسال»، «تلویزیون های هوشمند زیر قیمت بازار در حراجی جمعه سیاه. برای خرید به کانال تلگرام ما بپیوندید». شاید شما هم این روزها با این تبلیغات در فضای مجازی مواجه شده باشید، تبلیغاتی که به بهانه جمعه سیاه کارساز می شود و فروشندگان زرنگ اجناس بنجل و فروش نرفته انبار را به این ترفند به مشتریان قالب می کنند. چند سالی است که سرو کله جمعه سیاه در فروشگاه ها به خصوص فروشگاه های اینترنتی پیدا شده‌ تا مخاطبان را ترغیب به خریدی ارزان و پر سود کند. این تبلیغات حرفه ای که افراد زیادی را وسوسه می کند اغلب ترفندهایی است که مشتریان را متضرر و رودخانه ای گل آلود برای ماهی گیری فروشندگان می شود.
با نزدیک شدن به جمعه سیاه 2020 ضرورت هشدارها برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از مردم به شدت احساس می شود چرا که تجربه نشان داده خریدهایی که این روز خصوصاً در فضای مجازی انجام می شود حیله ای بیش نیست و هشدارهای پلیس فتا نیز بی نتیجه است. اما جمعه سیاه چیست؟

جمعه سیاه
قرن‌ هاست که صفت سیاه در فرهنگ ‌های مختلف برای توصیف رویدادی بدشگون استفاده می ‌شد. در تاریخ آمریکا، عبارت «جمعه سیاه» به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره دارد.
در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بود که در ترازنامه ‌های خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر می‌ شد؛ از جوهر قرمز استفاده می ‌کردند اما اگر صورت سود و زیان به سود می ‌انجامید، از جوهر مشکی استفاده می ‌شد.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری، حساب ‌های خود را مشکی رنگ می ‌دیدند و این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب می ‌آمد. از این رو، بین خود آن را «بلک فرایدی» به معنای جمعه مشکی نام‌ گذاری کردند.
جمعه سیاه شاید هیجان انگیزترین مناسبت برای قشر متوسط شهری در کشورهای غربی به خصوص آمریکا باشد. جمعه ای که تعطیل نیست اما کارمندان می توانند این روز را مرخصی بگیرند. بلک فرایدی در آمریکا بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌ شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می ‌شود. روز شکرگزاری، یک تعطیلی ملی در آمریکا است که در این روز مردم به شکرانه اتمام برداشت محصولات کشاورزی، جشن می ‌گیرند. مردم آمریکا از سال ۱۷۸۹ میلادی، این روز را جشن گرفته ‌اند. در جمعه سیاه فروشگاه ها و هایپرمارکت‌ های مختلف اجناسشان را با تخفیف‌های بالا ارائه می ‌دهند و مشتری ‌ها می ‌توانند خریدهای سال جدید خود را با قیمت پایین‌ تری انجام دهند. هرساله عکس ‌ها و فیلم‌ های عجیب و غریبی از هجوم خریداران به هایپرمارکت ‌ها و حتی کتک ‌کاری ‌هایشان در شبکه‌ های مختلف پخش می ‌شود تا جمعه سیاه مخالفان زیادی هم داشته باشد گفته شده که اصطلاح «جمعه سیاه» را ابتدا پلیس فیلادلفیا برای اشاره به تصادفات رانندگی، ازدحام‌ ها و زد و خوردهای این روز به کار برد.حراج جمعه سیاه، به نوعی رواج افراط‌گریانه فرهنگ مصرف‌گرایی است. مصرف ‌گرایی آن ‌چنان در جمعه سیاسی، قُبح‌ زدایی می ‌شود که مصرف ‌کنندگان در فروشگاه ‌ها به سر و کله هم می ‌زنند تا زودتر از دیگران، کالایی را نصیب خود کنند. هجوم به کالاها در جمعه سیاه آن‌چنان ابعادی به خود می‌گیرد که هرگونه احترام و آداب اجتماعی از میان می ‌رود. در واقع، بسیاری از مشتریان در جمعه سیاه، شأن اجتماعی و متمدن خود را موقتاً کنار می‌گذارند تا در حراج‌هایی که برای فروشگاه‌های بزرگ سود زیادی به دنبال دارد، مشارکت کنند. اگر بخواهیم دقیق بررسی کنیم، جمعه سیاه، یک مناسبت فرهنگی نیست، بلکه یه مناسبت ضدفرهنگی است.

جمعه سیاه در ایران
همه ایران را به عنوان یک کشور با فرهنگ و پیشینه کهن می شناسند اما ورود فرهنگ های غربی و جای‌گیری برخی از این سنن در لابه لای روزهای ایرانیان سوال برانگیز شده یکی از این فرهنگ ها حراج جمعه سیاه است.
جمعه سیاه که در تقویم شمسی مصادف با ماه آذر است هیچ فصل خریدی در ایران نیست که حراجی را بتوان به آن نسبت داد اما تبلیغات ریز و درشت برخی فروشگاه ها با برچسب بلک فرایدی افراد زیادی را به خرید و حضور در این حراجی ها ترغیب می کند.
از این ها گذشته هجوم مردم به سمت فروشگاه برای خرید و اتفاقاتی که در این روز برای شهروندان کشورهای غربی می افتد در کشور ما کاملا ناپسند و مذموم است بنابراین وارد کردن چنین فرهنگی نه فقط صحیح نیست بلکه در شأن کشور ما نیز نیست. اما حراجی های جمعه سیاه در فضای مجازی باعث ضرر و زیان زیادی به مصرف کننده شده و شکایت های زیادی به این بهانه صورت گرفته چنان که کاربران شبکه های اجتماعی از تخفیف‌های فریبنده و تقلبی گلایه دارند. حتی گاهی مشاهده شده این سایت ها جعلی است و برای خالی کردن حساب خریدار طراحی شده اند. شلوغی سایت‌ها و خوابیدن سایت‌ها بر اثر ترافیک زیاد در یک روز، صدها خرید و درخواست سفارش اشتباه، عدم پاسخگویی و توانایی در پردازش خریدها توسط فروشگاه ‌ها، همگی موجب تجربه خرید ناموفق برای بسیاری از کاربران شده است.یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار «خبر جنوب» با بیان این که جمعه سیاه تنها تقلید ایرانیان از فرهنگ غرب نیست گفت: جشن هالووین، کریسمس، ولنتاین و ... از جمله رسوم غربی است که برخی ایرانیان بدون توجه به بسیاری جنبه های آن از آن تقلید می کنند و به فرهنگ خود راه می دهند.
یلدا منفرد افزود: در خصوص جمعه سیاه هم به همین منوال است در حالی که اغلب آن ها چیزی در مورد علت نامگذاری آن و جزئیات آن چیزی نمی دانند و فقط برای جا نماندن از قافله آن را اجرا می کنند.وی بیان کرد: چند سالی است شاهدیم چند روز مانده به آخرین جمعه نوامبر فضای مجازی و پشت شیشه مغازه ها پر می شود از تبلیغات و مردمی را می بینیم که بدون کنجکاوی و تلاش برای دریافت پیشینه این نام و این مراسم فقط به دیگران نگاه می کنند و اقدام به خرید به نام حراجی می کنند.
این جامعه شناس با بیان این که افزایش روزافزون این الگوبرداری ها تهدیدی برای فرهنگ ملی است ادامه داد: این در حالی است که روز به روز رسم و رسوم سنتی ملی و مذهبی خود را فراموش می کنیم و فرصت بیشتری به فرهنگ های غربی برای سلطه می دهیم.منفرد تقلید از فرهنگ غربی را ناقص و کورکورانه خواند و گفت: به این ترتیب نه فقط کیفیتی را شاهد نخواهیم بود بلکه به مرور زمان این فرهنگ وارداتی تبدیل به یک رسم من درآوردی خواهد شد که هیچ پیشینه منطقی ندارد و به اصطلاح ایرانیزه خواهد شد.وی تصریح کرد: تا زمانی که به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی خود بهایی ندهیم و برای آن سرمایه گذاری نکنیم طبیعی است که در دنیایی که همه مردم آن به هم وصلند فرهنگ ها تداخل پیدا کنند و حتی جایگزین شوند.
این آسیب شناس با اشاره به جشن یلدا که در پیش رو داریم گفت: مسئولین و فرهنگ دوستان عزیز باید از همین حالا دست به کار شده و رسم و رسوم باستانی و مذهبی را چنان پررنگ کنند و مردم را ترغیب به برپایی آن کنند که نیازی به ورود فرهنگ های بیگانه حس نشود.منفرد افزود: مردم ما نیازمند شادی و نشاطند و تا زمانی که ما با بهره بری از آیین ملی خود آن ها را به خواسته شان نرسانیم به سمت و سوی فرهنگ های بیگانه و غربی می روند. وی در پایان با اشاره به این که باید مردم را در خصوص تهدیدهای ممکن در جمعه سیاه آگاه کرد گفت: این وظیفه رسانه هاست که اطلاع رسانی کنند و مسئولین راه های ممکن تقلب و کلاهبرداری را ببندند.رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا نیز از شهروندان درخواست کرد که در حراج جمعه سیاه از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم خرید نکنند، چراکه تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد.
سرهنگ رجبی به علاقمندان خرید در حراج جمعه سیاه توصیه کرد که حتماً از فروشگاه‌های آنلاین دارای ای‌نماد، قدمت‌دار و خوشنام خرید کنند و در هنگام واریز وجه خرید دقت کنند درگاه اصلی خرید آنها فیشینگ نباشد، درگاه‌های اصلی بانک حتما باید shaparak.ir داشته باشد.وی از شهروندان درخواست کرد: توصیه‌های پلیس فتا را جدی گرفته تا در معرض این‌گونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارند.


/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.