روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
تهیه ‌کنندگانِ معمولیِ آدم ‌های معمولی :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 201978
1399/10/24

تهیه ‌کنندگانِ معمولیِ آدم ‌های معمولی

رشد و گسترش فن ‌آوری ‌های جدید ارتباطی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مختلفی در پی داشته است که عرصه شغل و حرفه یکی از آن هاست. اساساً با ظهور هر فن ‌آوری، مشاغلی به تدریج ناپدید می ‌شوند و مشاغلی نوظهور جای آن ها می ‌نشینند.
در سال‌های اخیر فضای مجازی بیش از پیش در جامعه ایرانی رونق یافته است و با توجه به اقبال گسترده مخاطبان ایرانی از آن، هر روز شاهد شکل‌ گیری و ورود کسب و کارهای جدید و خلق‌ الساعه به آن هستیم. «شاخ ‌یاب» یکی از مشاغلی است که به تدریج در حال شکل‌ گیری و شکوفایی است البته فعلاً با مسامحه آن را شغل می‌ نامیم ولی ممکن است درباره شغل دانستن آن شک و تردیدهای جدی وجود داشته باشد. اما شاخ ‌یاب دقیقا به چه کاری مشغول است؟
شاخ‌یاب می‌داند که این روزها برای آدم ‌های بسیار معمولی هم می‌ توان شهرت کسب کرد. به تعبیر بهتر با سازوکارهای ساده‌ ای می‌ توان یک آدم معمولی را در معرض دید همگان قرار داد و مشهورش کرد. او آگاه است که تنها کمی جذابیت، تنها کمی شیرین‌ کاری، تنها کمی با مزه بودن، تنها کمی مضحک بودن، تنها کمی لوس‌ بودن، تنها کمی عجیب و غریب بودن، تنها کمی مهیج بودن، تنها کمی جلف بودن، تنها کمی خوش‌ صحبت بودن، تنها کمی لاقید بودن، تنها کمی فحاش و هرزه ‌دهان بودن، تنها کمی مستهجن بودن می‌ تواند سکوی پرتاب یک فرد معمولی به سمت قله ‌های شهرت باشد، البته نکته مهم آن است که شاخ‌ یاب، نگاهی سراسر اقتصادی به موضوع دارد. وقتی شاخ‌ یاب فردی با ویژگی ‌های یاد شده در بالا را می‌ بیند ابتدا با تمرکز بیشتر و با نگاه یک مشتری به سوژه خیره می ‌شود سپس با خاراندن چانه خودش امکان درآمدزایی از سوژه را در ذهن ارزیابی و مجسم می‌ کند. اگر او به این نتیجه دست یافت که سوژه مورد نظر برای درآمدزایی قابلیت ‌های مناسبی دارد فعالیت‌ هایش را کلید می ‌زند. مهم ‌ترین وسایل شغلی شاخ ‌یاب ‌ها یک تلفن همراه مجهز به دوربینی مناسب، و توصیه ‌هایی بسیار ساده به سوژه ‌هاست، مثلاً به سوژه‌ ای توصیه می ‌شود در مقابل دوربین به شکلی بسیار ولنگارانه و خاص برقصد، به پیرمرد بیچاره ‌ای توصیه می‌ شود که به این و آن فحش‌ های رکیک بدهد، از پیرمرد خوار و بار فروش درخواست می‌ شود که درباره ترامپ تحلیل بدهد، به کودک خردسال گفته می ‌شود که مانند بزرگسالان حرف بزند، به فردی که بر حسب تصادف در مصاحبه‌ ای گفته است «معتادا کرونا نمی گیرن» گفته می ‌شود که در موقعیت ‌های مختلف چیزهایی بی ‌ربط بگوید. هدف اصلی همه این فعالیت ‌ها کسب آگهی تجاری، یا فروش صفحه پس از جذب فالوورهای انبوه است. شاخ‌ یاب معمولاً با سوژه ‌هایش قرار و مداری می‌ گذارد در این خصوص که از هر آگهی چند درصد نصیب آن ها شود.
شاخ ‌یاب ‌ها به سرعت در حال تکثیرند و زندگی روزمره ما را تبدیل به موضوعی اقتصادی می ‌کنند. از نظر آن ها همه آدم ‌های معمولی به شکل بالقوه می‌ توانند مشهور و پولساز شوند فقط باید این یا آن کاری را که شاخ‌ یاب می گوید انجام دهند. شاخ ‌یاب ‌ها، تهیه ‌کنندگان معمولی آدم ‌های معمولی در فضای مجازی امروز ما هستند. آنان بر اساس آزمایش و خطا پیش می ‌روند و فاقد حداقل سواد رسانه‌ ای ‌اند.
سخن پایانی آن که، باید نگران شاخ ‌هایی بود که با هر ساز شاخ ‌یاب ‌ها می‌ رقصند و سرانجام در راه کسب شهرتی گذرا قربانی می‌ شوند.
فردین علیخواه

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.