زنجیر انسانی برای نجات جنگل حرّا در بوشهر :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 202206
1399/10/27
زنجیر انسانی برای نجات جنگل حرّا در بوشهر
روز پنج شنبه مطالبه گری مردم شهرستان دیّر با هدف نجات جنگل حرّا فصل تاریخی دیگری را در تقویم جنوب کشور رقم زد، اتحاد و همبستگی سبزاندیشانی که با همراهی و همدلی سرسبزی و بقای جنگلها را خواستار شدند.مردم صدای مظلومیت جنگلهای حرّا و محیط زیست بودند تا تضمینی بر بقای محیط زیست و اکوسیستم برای نسل آینده باشد. مردم در مسیر پویش نجات تالاب دیّر بردستان و جنگل حرّا مصمم و استوار ایستادند تا نشان دهند که در تحقق هدف خود پایدار و خللناپذیر هستند. جنگلهای حرا ( مانگرو) یا جذر و مدی تالابهای حاصل خیزی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند که ویژگیهای عملکردی و ساختاری منحصر به فردی دارند، در ایران از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس ادامه پیدا کرده و بندر دیر در ۲۰۸ کیلومتری جنوب بوشهر آخرین پراکنش این اجتماعات گیاهی در نواحی شمالی خلیج فارس است.حفاظت سواحل از گزند سیلاب و سونامی و پیشگیری از فرسایش آنها، پشتیبانی چرخه مواد مغذی موجود در آب، تولید اکسیژن، وابستگی گونههایی از ماهیان و میگوها به این درختان، تهیه مواد اولیه رزین و تانن، تاثیرگذاری مثبت در چرخه مواد غذایی، به دام انداختن آلایندههای دریایی، تعدیل تغییرات اقلیمی قرن و پیشگیری از اسیدی شدن آب، کاربرد مانگروها در ترکیبات دارویی و جذب توریست؛ این همه بخشی از دلایلی است که برای حفاظت از این جنگلها کافی به نظر میرسد.جنگلهای حرای دیر یک بار در سال ۹۷ با اخذ مجوز راهاندازی یک مرکز تکثیر لارو و پرورش میگو در حریم خور بردستان و یکبار اکنون برای احداث جاده دسترسی این مرکز در فضای رسانهای و در میان افکار عمومی استان بوشهر مطرح شده و شماری از علامتهای سوال را ایجاد کرده است که مخاطبشان افراد و دستگاههای متعددی هستند. نکتهای مهم که که امروز اعتراض دوستداران محیط زیست و مسئولان را برانگیخته است، راه دسترسی و انتقال تولیدات این مرکز است. آنطور که گفته میشود احداث این جاده، ورود سیلابها و روانآبها را به جنگلهای حرا قطع میکند و باعث از بین رفتن این پوشش گیاهی ارزشمند میشود. اکنون با وجود اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقهای استان بوشهر با احداث این جاده مخالف است اما زیرسازی احداث این جاده با اخذ مجوز قانونی از اداره کل راه و شهرسازی این استان صورت گرفته است، فرهاد قلی نژاد در این باره گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست این استان شکایت به محاکم قضایی برده اما نتیجهای نداشته است. به شکایتهای حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقهای استان بوشهر اینگونه پاسخ داده شدهاست: “این سازه در حوزه طرح تفصیلی شهر قرار دارد و راه و شهرسازی به عنوان متولی آن قانونی عمل کردهاست”. بنابراین اقدام شرکت پرورش میگو در احداث این جاده قانونی تشخیص داده شد و بر این اساس قرار منع تعقیب و ادامه عملیات صادر شد. احداث این جاده برای سمنهای زیست محیطی و مردم بندر دیر سنگین و دلسرد کننده بود. آنها هم در فضای مجازی و هم با نصب تابلوها و پلاکاردها و هم با نامه نگاریهای رسمی چندین بار به ایجاد مزرعه پرورش میگو و لارو و راه دسترسی آن اعتراض کردند و آن را جنگ با جنگلهای حرا خواندند. سازمانهای مردم نهاد نیز چون اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز اقیانوسشناسی نگرانند در آیندهای نه چندان دور ورود پسابهای این مرکز به دریا خسارتهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و زیست مندان آن را روز به روز به مرگ نزدیک تر کند. اکنون چشم امید برای نجات جنگلهای حرای دیر، به شعبه دادگاه تجدید نظر است. هرچند معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منظقهای استان بوشهر گفت: در صورتی که حکم این دادگاه بر ادامه عملیات قرار گیرد، به دادگاه تجدید نظر استان و پس از آن به دیوان عالی کشور شکایت میکنیم، چرا که مجری تعهدی مستحکم که برای اخذ مجوز امضا کرد را نقض کرده است.