روزنامه صبح
آر اس اس خبرجنوب
کل صفحات خبرجنوب
مسکوکات در بازار شیراز
 تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب تعالی دانش تبلیغات خبر جنوب
تبلیغات خبر جنوب تبلیغات خبر جنوب
آشفته حالی با گیسو :: روزنامه خبر جنوب :: نیازمندیهای خبر جنوب
NID : 206732
1399/12/17

آشفته حالی با گیسو

«کسی که برچسب مزخرف، افتضاح و یا توهین به شعور مخاطب به فیلم می زند، قطعاً مغز خودش مزخرف است و آدم بی شعوری ‌ست!»، این پاسخی بود که منوچهر هادی در پاسخ به منتقدان فیلم داد، فیلمی گیشه پسند که به مدد حضور رضا عطاران در فهرست «من سالوادور نیستم» پر فروش های سال 95 قرار گرفت و با فروش ۱۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان دومین فیلم پر فروش آن سال ۹۵ شد و بخت چنان با آن یار بود که در شبکه خانگی نیز فروشی بالا برایش رقم خورد.اما همین فیلم نه تنها نتوانست نظر منتقدان سینما را به خود جلب کند بلکه با واکنش‌های تند و تیزی از سوی منتقدان همراه شد و از آن به عنوان نمونه ای از فیلم‌های سطحی سینمای قبل از انقلاب یاد کردند که فقط نود دقیقه از عمر مخاطب را تلف می کند. «رحمان 1400» دیگر ساخته منوچهر هادی با همه حاشیه سازی های تعمدی که با هدف دیده شدن آن صورت گرفت چیزی نبود جز دنباله با همان شوخی‌های رکیک جنسی و لوده بازی های غلیظ که انتقادات فراوانی را به همراه داشت. این فیلم به مدد شانتاژهای رسانه ای و حاشیه ای که برای خود در فضای مجازی دست و پا کرد خیلی به سرعت توانست نبض مخاطب عام را در دست بگیرد و عنوان پنجمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را با خود به یدک بکشد. «رحمان 1400 » اگر چه به دلیل رعایت نکردن برخی از اصلاحیه‌ ها و اکران نسخه اصلاح‌ نشده از پرده‌ های سینما پایین کشیده شد اما موجب نشد که در رویه منوچهر هادی تغییری ایجاد کند.باشگاه خبرنگاران در نقدی پیرامون این فیلم نوشت: «رحمان 1400» در جا به‌ جایی مرزهای ابتذال و میانمایگی چنان چشمگیر و یکه ‌تازانه است که بسیار بعید است تا سال 1400، فیلم دیگری بتواند گوی سبقت را از آن برباید. این فیلم را می‌ توان تازه‌ترین شبه‌ کمدی بی ‌مایه، نازل و صد البته سخیف سینمای ایران به ‌شمار آورد، فیلمی تماماً مبتنی بر فروش گیشه که همچون اسلاف خود، به هر ابزار و شگرد مبتذل و غیر اخلاقی چنگ می ‌زند تا برای لحظاتی مخاطب را بخنداند و به ‌قول ماکیاولی، فیلسوف شهیر ایتالیایی عصر رنسانس، هدف برایش وسیله را توجیه می‌ کند».منوچهر هادی این بار نیز در پاسخ به منتقدان ترجیح داد به سبک همان کاراکتر فیلم‌هایش پاسخ‌هایی غیر فنی و خارج از دایره فرهنگ را نثار آن ها کند. او در دفاع از این فیلم سراسر الفاظ رکیک گفت: «وقتی یک فیلمی، این ‌چنین از آن استقبال می ‌شود،
22 میلیارد می ‌فروشد و بالای 2 میلیون نفر، فیلم را دیدند، مگر می شود به شعور این ۲ میلیون نفر توهین کرد؟ دوستانی هم که از واژه‌ های سخیف و مبتذل استفاده می‌ کنند، ابتذال آن مغز کثیف شون است، مزخرف درواقع خودشان هستند».اما نور علی نور ساخته های منوچهر هادی با ساخت سریال «دل» جرقه خورد، سریالی که این بار مخاطبان عام را هم به خیل منتقدان این کارگردان اضافه کرد. روزنامه «جوان» در نقدی به این سریال نوشت: به همین راحتی ساخت یک سریال به شوخی بزرگ تبدیل شده است و کارگردان با سطحی ‌ترین عناصر ساختاری مخاطبش را گول می ‌زند و مخاطب طفلک دائماً در حال گول خوردن است. سریال «دل» در ادامه تجربه پیشین کارگردانش یعنی فیلم ‌های سینمایی «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» و سریال عاشقانه یک سریال شلخته و بی محتواست که در سه قسمت از این سریال نابلد بودن کارگردانش را در سریال ‌سازی فریاد می ‌زند... این قبیل سریال ‌های کلیشه‌ای تبدیل به بنگاه اقتصادی شده ‌اند که جیب مخاطب را خالی کنند. در عوض مخاطب ساده با دیدن این زندگی ‌های دروغین و تقلبی حسرت می‌ خورد، در این میان تنها نکته‌ ای که مهم است نقد شدن چک بازیگر و سرمایه ‌اندوزی کارگردان و تهیه‌کننده با کلاه گذاشتن بر سر مخاطب است.ادامه واکنش ها به این سریال بد ساخت نشان داد که دلزدگی ها از «دل» به منتقدان و مخاطبان ختم نمی شود و کار به جایی رسید که سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون از حضور در سریال «دل» ابراز پشیمانی کرد و گفت: هیچ وقت این سریال را دنبال نکردم.سعید راد که مهمان تلفنی یک برنامه رادیویی در رادیو تهران بود، در پاسخ به سئوال مجری برنامه راجع به حضور در سریال دل به کارگردانی منوچهر هادی گفت: می ‌خواستم بازی در سریال‌های خانگی را تجربه کنم. نمی ‌خواهم بگویم کاش نمی‌ کردم چون دیر یا زود این اتفاق می ‌افتاد اما این کار راضی‌ کننده نبود. چون سناریو را کامل نخوانده بودم و ۱۰ صفحه، ۱۰ صفحه در اختیار من قرار می ‌دادند حتی زمانی موردی پیش آمد به من گفتند سناریو را می ‌خواندی! من راضی نیستم چون برای این نقش‌ ها ساخته نشدم. آن سینمایی که کار می‌ کردم، سینمای ۳۵ میلی متری از بین رفته است.در پی واکنش‌ها به سریال دل منوچهر هادی این بار ترجیح داد نه با زبان توهین بلکه با لحن نرم تری حتی حاضر به عذرخواهی از مخاطب شود اما یکتا ناصر همسر او که اتفاقا نقش آفرین ثابت فیلم‌ها و سریال های شوهر است جای خالی پاسخ های همیشگی او را پر کرد و در دلنوشته‌ای خطاب به شوهرش جواب منتقدان را چنین داد: «در این دوران خیلی از آدم ها یاد گرفتن که تعریف ها رو مال خودشون کنن و انتقادات رو به دیگران حواله بدهند، حقا که جایگاه بلند تو تحسین برانگیز است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز می داند، می دانم که حرف های نابجا را به دل نمی گیری و می دانم که نادرند کسانی که این قدر خالصانه برای کارشان زحمت می کشند و جواب دشمنان و کینه توزانشان را هم با مهربانی میدهند، برقرار باش...».با همه این نقد ها و حاشیه سازی ها، حالا منوچهر هادی به سراغ «گیسو» رفته است. سریالی که از قرار معلوم دنباله سریال «عاشقانه» است اما همین «گیسو» هم همزمان با پخش اولین قسمت آن با واکنش های تندی از سوی مخاطبان همراه شده است تا جایی که عده‌ای در توصیف آن می گویند این سریالی است از راه نرسیده فحش خورده است.یکی از کاربران در نقد سریال گیسو نوشت: «منوچهر هادی یک ایرج ملکی خوش شانس است».
یکی دیگر از مخاطبان گفت: «اگر می خواهید معنی کار بازاری و کاسب کارانه را ببینید قسمت اول گیسو ساخته استاد منوچهر هادی را از دست ندهید». مخاطب دیگری در این خصوص عنوان کرد: «سریال گیسو را دیدم. مثل «عاشقانه» و «دل» دوزاری بود. به امید رهایی شبکه نمایش خانگی از دست منوچهر هادی». کاربر دیگری در فضای مجازی با مقایسه کارکرد منوچهر هادی با ساسی مانکن نوشت: «من متوجه شدم بدتر از ساسی که مارکت را خوب می شناسد منوچهر هادی است که دوباره با یک سریال پر از بازیگرهای بی استعداد به نماوا برگشته است. ساسی یک بار بود و تمام شد اما تبلیغ اثر استاد را هر هفته باید تحمل کنیم».
مخاطب دیگری با زبان طنز درباره این ساخته جدید منوچهر هادی چنین نوشت: «هر موقع محمد رضا گلزار و ساره بیات در سریال های منوچهر هادی دیالوگ می گویند حس می کنی داری یک سکانس از فیلم جدید ایرج ملکی را نگاه می کنی».براساس این گزارش، آغاز زودرس موج انتقادات نسبت به این ساخته جدید منوچهر هادی نشان می دهد که مخاطب هر چقدر هم عامه پسند و گیشه پسند باشد در مقطعی سرانجام توهین به شعور خود را با تند و تیز ترین زبان پاسخ خواهد داد. نقدهایی بسیار تند و تیز تر از زبان منتقدان سینمایی که بعید به نظر می رسد بتوان این بار با لحنی سرشار از تحقیر و فحاشی به انتظارات آن ها پاسخ داد.

/انتهای متن/
صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریات بین المللی خبر : حسین واحدی پور
License owner & Editor in Chief: HosseinVahedipour
Copyright © 2013 KHABAR International Publications Group. All rights reserved.